måndag 28 september 2009

Av största vikt


Kom hem från senaste jobbet. Vilket innebar lite mer släpande på utrustning. Bland annat stativ. Som jag övergav efter fem minuter. Det bar annars spår av en och annan resa. Från Stockholm till Köpenhamn, från New York till Marrakesh. Där hade jag dessutom med mig dubbla fotoutrustningar. Checkade in på rummet, modell skokartong, storlek 37, eller nåt. Med all packning på ryggen var jag nästan rädd att jag skulle trilla baklänges i den branta trappan, på väg upp till tredje våningen. Undrar hur man tänkte egentligen? Blev det bättre bilder? Kanske. Men inte på grund av stativet i alla fall. I dag gruvar jag mig över varje gång jag eventuellt måste ta med mer än en kamera. Helst ska det vara antingen XPanen eller Ikonen, som båda har en matchvikt under ett kilo. Det är ungefär samma som enbart zoomen jag lånade till senaste jobbet, väger. Det var så tungt att det envisades med att krypa ut i vidvinkelläge hela tiden. Nej, nästa inköp får nog bli en 35:a till min Ikon. Kanske kan jag till och med klara mig med 2.8:an, den väger två hundra gram. Alldeles lagom vikt för ett objektiv.
T